Tuesday, 9 April 2013

NUKILAN FATIMAH SYARHA & DR. FARHAN HADI


Assalamualaikum semua. Suka untuk aku  kongsikan kat sini mengenai dua buah novel yang baru saja aku baca. Kenal kan Ustazah Fatimah Syarha dengan suami tercinta Dr. Farhan Hadi?




Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul - Untuk pengetahuan korang  novel yang dikarang oleh Ustazah Fatimah Syarha ni dah jadi best-seller tau.  Ni kali pertama aku baca hasil nukilan dia. Kisah yang ditulis ni bertujuan untuk menyerlahkan sesusuk peribadi suami yang boleh dicontohi dengan watak Doktor Muslih . Ia digarap dalam bentuk bingkisan hati oleh watak isterinya , Qani’ah. Huu sedapnya nama. Aku rasa novel ni memang pasal Ustazah Fatimah ni dengan suami dia la. Must read!  Seriously penulisan dia memang kreatif ditambah dengan pelbagai hadis untuk mengintepretasikan jalan cerita dan mengukuhkan fahaman readers. Lepas aku baca novel ni, rasa macam nak dilahirkan semula , macam mana nak kata eh. Maksud aku, rasa macam nak mentransformasikan diri menjadi lebih baik tanpa terjebak dengan godaan duniawi yang bermacam-macam ni. Jealous sangat tengok watak Qaniah ni dengan Dr Muslih, dari diorang kenal sampai la dah ke alam rumah tangga. Cinta yang tiada maksiat. Betul la Allah dah sebutkan di dalam Al-Quran “ Lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan sebaliknya.”  Korang nak tau apa aku rasa bila baca novel ni? Try la baca sendiri!
“ Kalau suka, jumpalah ibu bapa. Sayangnya tiada yang berani. Kalau tak sedia kenapa nak bercinta? Bukankah itu pintu zina semata-mata? Nauzubillah.” – Fatimah Syarha



Cinta High Class & Cintaku Kerana Agamamu – Yang ni pulak novelet tarbiah 2 dalam 1 hasil gabungan Dr. Farhan Hadi dan Fatimah Syarha.
“ CINTA HIGH CLASS bukan ekslusif milik sesiapa. Cinta high class berhak dimiliki oleh kita semua. Jangan tunggu esok. Hari ini juga si dia mesti mencintai secara high class. Jangan lupa bantu si dia agar mampu mencintai secara high class juga. ”
 
“CINTAKU KERANA AGAMAMU . Dalam agama Islam, ada perkara baik dan perkara yang terbaik. Adat yang selari syariat elok diraikan. Masyarakat akan lebih berbaik sangka dengan setiap pilihan orang lain apabila mereka mengamalkan mana yang menjadi prioroti . Inilah namanya konsep fiqh al-awlawiyat.

MasyaAllah, sangat awesome la cerita ni. Untungla . Credit to Kak Wida yang sudi pinjamkan aku novel ni.

Till then, selamat membaca !  :-)

No comments:

Post a Comment