Sunday, 28 April 2013

APA PENDAPAT KITA?


Assalamualaikum semua. Petang ni rasa borink sangat , so aku decide nak update blog. Entri petang ni mungkin menyentuh tentang aspek politik dan sosial.  Tapi rasanya lebih kepada politik. Maklumlah kita kan diambang PRU ke 13 yang bakal berlangsung pada Ahad minggu hadapan. Meskipun aku sedar, belum cukup umur untuk mengundi tapi rasanya tak menjadi  kesalahan seandainya berkongsi pendapat. Dalam Perlembagaan Persekutuan pun ada menyatakan , Perkara 5-13 iaitu Hak Asasi Warganegara Malaysia yakni Kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan.

Apa yang aku perhatikan saban hari ialah kebanyakan rakyat Malaysia bertungkus-lumus meyokong parti politik masing-masing. Yang menjadi calon pulak menggunakan tempoh yang diberi untuk berkempen. Tetapi yang amat mendukacitakan terdapat segelintir masyarakat yang sanggup menghuru-harakan keadaan dengan mengadakan sabotaj, fitnah, korup dan sebagainya. Aku bercakap random, tak menyebelahi mana-mana parti di sini. Tapi kalau korang stalk twitter aku, besar kemungkinan boleh cam sama ada aku pro government ataupun pro opponent. Kita ada haluan masing-masing, bebas memilih mana-mana parti yang kita nak . Hari-hari bila nak pergi kerja mata tak pernah terlepas pandang sederet bendera yang dipasang kat pokok, bangunan, kedai-kedai dan rumah. Ada hijau, biru, merah..huu. Takpa la itu sebagai simbolik semangat memperjuangkan parti masing-masing. Ada jugak yang buat aku sedih,  pakcik-pakcik makcik-makcik sampai bermasam muka hanya kerana tak sehaluan parti politik. Adakah ini yang kita mahukan? Benda-benda macam ni berlaku di sekeliling aku, rasa tak boleh la nak tutup mata ja tanpa ambil peduli. Mungkin terlalu menerapkan konsep ‘Assabiyah’ dalam memperjuangkan parti masing-masing sampai adanya pergaduhan, tarik muka dan sebagainya. Kalau macam tu, dah lama aku clash sebab ideologi yang berbeza mungkin. Tapi jangan la sempitkan pemikiran, kita kan Negara demokrasi  . Fikir positif la. Ada Ustaz tu kata, “Pilihlah golongan yang memperjuangkan Islam atas jalan Allah”. Kita ada option sendiri, tak kan la nak pilih pemimpin yang memang kita tau beliau tak boleh mentadbir negara dengan baik. Kebenaran akan terungkap jugak nanti. Yang mana bersalah tu, kalau terlepas kat dunia, kat akhirat semua boleh dibongkarkan. Plus yang mana suka buat fitnah tu, sedarlah dosa besar kot. Fitnah memang senang sangat boleh jatuhkan seseorang, tapi andai kata orang tu memang tak bersalah, waullahualam… Lagi satu, aku sedih gila tengok golongan yang sekarang ni makin menjadi-jadi dok hina ulama. Motif? Mungkin ulama tu adalah daripada pihak pembangkang. Tak kira la pembangkang atau kerajaan, mereka ulama, golongan pewaris Nabi. Takdak ka rasa hormat kita kat mereka ?  Fikir-fikirkan la sendiri.

Harapan aku, semoga negara kita sentiasa dalam keadaan aman. Kalau pun ada huru-hara, tapi tak la seteruk yang berlaku macam kat negara luar. Allah..takutnya bila fikir macam tu.. Pemimpin sama pemimpin bertelagah, rakyat yang menjadi mangsa ibarat gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah. Seseungguhnya bukan itu yang kita mahukan. Sama-sama la kita doakan keamanan negara tercinta ni..Sekian.

No comments:

Post a Comment